Stefan Wyszyński, przyszły Prymas Polski i kardynał, urodził się 3 sierpnia 1901 r. we wsi Zuzela w diecezji łomżyńskiej, jako drugie dziecko organisty Stanisława i Julianny z Karpiów Wyszyńskich. Przyjął chrzest w miejscowym kościele parafialnym pod wezwaniem Św. Mikołaja w dniu 5 sierpnia z rąk proboszcza ks. kanonika Antoniego Lipowskie-go. W roku 1910 stracił matkę, która zmarła 31 października. W roku następnym Stanisław Wyszyński, obarczony pięciorgiem dzieci (oprócz Stefana byli jeszcze Anastazja, Stanisława, Janina i Wacław Leon), zawarł ślub z Eugenia Godlewską, przyjaciołka zmarłej żony. W 1913 r. Stefan otrzymaj sakrament bierzmowania, którego udzielił mu biskup Antoni Julian Nowowiejski, ordynariusz płocki. W latach 1912-1915 był uczniem prywatnego gimnazjum im. Wojciecha Górskiego w Warszawie, a następnie kontynuował naukę w Łomży i Włocławku. Tam też, we Włocławku, w r. 1920 wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego. Po odbytych przepisami studiach w dniu 3 sierpnia 1924 r. otrzymał święcenia kapłańskie z rąk biskupa Wojciecha Stanisława Owczarka, sufragana włocławskiego. Mszę św. prymicyjną odprawił na Jasnej Górze w kaplicy cudownego wizerunku Matki Boskiej, którego niestrudzonym czcicielem pozostał przez całe życie. Przez kilkanaście miesięcy pracował jako wikary w katedrze włocławskiej, a następnie w latach 1925-1929 studiował na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim prawo kanoniczne i katolicką naukę społeczną i ekonomiczną. W czerwcu 1929 r. doktoryzował się na Wydziale Prawa Kanonicznego na podstawie pracy Prawa rodziny. Kościoła i państwa do szkoły. W czasie pobytu w Lublinie pełnił obowiązki wicedyrektora konwiktu księży studentów i prowadził działalność duszpasterską w środowisku akademickim, m. in. w „Bratniaku" i Stowarzyszeniu Młodzieży Akademickiej „Odrodzenie". W tym okresie poznał ks. Władysława Korniłowicza, wybitnego przedstawiciela katolicyzmu polskiego, związanego ze środowiskami inteligencji, który stał się jego duchowym ojcem i w decydujący sposób zaważył na uformowaniu się duchowości kapłańskiej przyszłego Prymasa. W latach 1929-1930 przebywał na zachodzie Europy, w Austrii, Włoszech, Belgii. Francji, Holandii i Niemczech, studiując problemy związane z katolicką nauką społeczną. W 1930 r., po jego powrocie do Polski, ukazała się we Włocławku praca Dzieło kardynała Ferrari. W latach 1931 -1932 prowadził Chrześcijański Uniwersytet Robotniczy, będąc jednocześnie dyrektorem Diecezjalnych Dzieł Misyjnych. Ponadto rozwinął działalność w środowisku robotniczym, m. in. w Chrześcijańskim Związku Zawodowym. W dalszym ciągu bardzo intensywnie zajmował się chrześcijańską nauka społeczną i ogłosił do 1939 r. ponad sto prac poświęconych tej tematyce. W latach ! 932-1939 był redaktorem Ateneum Kaplańskiego. Ponadto prowadził Sodalicję Mariańską ziemian Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej i zorganizował Katolicki Związek Młodzieży Robotniczej. Pełnił także różne funkcje w Kurii Włocławskiej: był promotorem sprawiedliwości, obrońcą węzła małżeńskiego i sędzią Sądu Biskupiego. W r. 1937 został powołany przez kard. Augusta Hlonda do Rady Społecznej przy Prymasie Polski. Znane są z tego okresu jego wystąpienia w obronie robotników i nawoływania do przestrzegania przez pracodawców zasad społecznej nauki Kościoła. W czasie wojny ks. Wyszyński był poszukiwany przez Gestapo. Ukrywał się w różnych miejscowościach Polski, m. in. w Kozłówce, Zakopanem, Wrociszewie, Żułowie. W czerwcu 1942 r. przybył do podwarszawskich Lasek, znanego centrum dla niewidomych, prowadzonego przez Siostry Franciszkanki Służebnice Krzyża, i ważnego ośrodka odrodzenia katolickiego, gdzie pełnił funkcję kapelana, prowadząc jednocześnie działalność duszpasterską i konspiracyjną. W czasie Powstania Warszawskiego by! kapelanem Armii Krajowej okręgu wojskowego Żoliborz, używając pseudonimu „Radwan III". W 1945 r. powrócił do Włocławka, gdzie zorganizował Seminarium Duchowne, 19 marca został mianowany jego rektorem, a 15 sierpnia - kanonikiem kapituły katedralnej. Pracował również jako duszpasterz: z powodu braku księży (wielu duchownych z diecezji włocławskiej zginęło w czasie wojny lub zostało zamordowanych w czasie okupacji niemieckiej) pełnił obowiązki proboszczowskie w dwóch parafiach. 2 września ukazał się pierwszy numer Ładu Bożego, tygodnika katolickiego dla rodzin, którego redaktorem naczelnym był ks. Wyszyński. Ponadto redagował Ateneum Kapłańskie \ Kronikę Diecezji Włocławskiej. W dniu 4 marca 1946 r. ks. Stefan Wyszyński został mianowany przez Piusa XII ordynariuszem lubelskim. O nominacji został poinformowany przez kard. Hlonda w Poznaniu w dniu 24 marca. Konsekracja nowego ordynariusza odbyła się na Jasnej Górze 12 maja 1946 r. w kaplicy Cudownego Obrazu. Sakry biskupiej udzielili mu kardynał Prymas August Hlond, Karol Radoński, biskup włocławski, i Stanisław Czajka, biskup pomocniczy częstochowski. Ingres do katedry lubelskiej odbył się 26 maja 1946 r. Jako dewizę swej pracy biskupiej przyjął hasło Soli Deo (Jedynemu Bogu). Zachował ją do końca życia. Jako Wielki Kanclerz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego troskliwie zabiegał o rozwój uczelni; m. in. dzięki jego wysiłkom został utworzony Wydział Filozofii Chrześcijańskiej. Pracował również usilnie nad odnowieniem życia religijnego diecezji. Po śmierci kard. Augusta Hlonda (22 października 1948 r.) Pius XII, w myśl intencji i życzeń zmarłego Prymasa, 12 listopada wyniósł Stefana Wyszyńskiego do godności arcybiskupa metropolity gnieźnieńskiego i warszawskiego. Ingres nowego Prymasa Polski do katedry gnieźnieńskiej odbył się 2 lutego 1949 r., a do prokatedry warszawskiej - 6 lutego. Już w kilka miesięcy później, 6 lipca, z inicjatywy Prymasa Wyszyńskiego, który dążył do znalezienia jakiegoś modus vivendi z komunistycznym rządem, rozpoczęły się rozmowy Komisji Mieszanej,mające na celu uregulowanie relacji pomiędzy Kościołem i władzami PRL. Wynikiem długomiesięcznychnegocjacji było podpisanie 14 kwietnia 1950 r. tak zwanego „Porozumienia", które wywołało wiele kontrowersji tak w Polsce, jak i poza jej granicami. Był to pierwszy układ w skali światowej pomiędzy władzami komunistycznymi i katolickim episkopatem.
W dniu 29 listopada 1952 r. podano do wiadomości, że Pius XII powołał Prymasa Polski do kolegium kardynalskiego. Władze PRL nie udzieliły jednak kard. Wyszyńskiemu zezwolenia na wyjazd do Rzymu i ks. Prymas nie mógł uczestniczyć w konsystorzu papieskim. W nocy 25 września 1953 r. kard. Wyszyński został z polecenia rządu PRL aresztowany w rezydencji arcybiskupów warszawskich przy ulicy Miodowej i jako więzień stanu przymusowo osadzony w Rywał-dzie koło Grudziądza, a potem w Stoczku koło Lidzbarka Warmińskiego, w Prudniku Śląskim i na koniec w Komańczy koło Sanoka. W czasie internowania ks. Prymas opracował plan Wielkiej Nowenny Tysiąclecia,awdniu lómaja 1956 r. tekst Ślubów Jasnogórskich. W wyniku zmian politycznych w Polsce i po objęciu władzy przez Władysława Gomułkę, 26 października 1956 r. kard. Wyszyński został uwolniony i powróci) do Warszawy, podejmując swą działalność pasterską. W dniu 18 maja 1957 r. Pius XII na specjalnym konsystorzu wręczył Prymasowi Polski insygnia kardynalskie, których nie mógł on odebrać w 1953 r, i przydzielił mu prastarą bazylikę Najświętszej Marii Panny na Zatybrzu jako Jego kościół tytularny. Kard. Wyszyński posiadał specjalne uprawnienia przyznane mu przez Stolicę Apostolską. Przez wiele lat pełnił obowiązki przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. Był głównym organizatorem obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski w 1966 r. Brał czynny udział w pracach Soboru Watykańskiego II i kolejnych sesjach Synodu Biskupów. Dążył konsekwentnie do uregulowania spraw administracji kościelnej na ziemiach północnych i zachodnich. Przewodniczył zwołanym przez siebie dwum synodom archidiecezji warszawskiej w 1962 i 1974 r. W roku 1976, kończąc 75 rok życia, w myśl obowiązujących przepisów kościelnych złożył rezygnację ze swych obowiązków arcypaster-skich. Paweł VI rezygnacji jednak nie przyjął i pozostawił go na dotychczasowych stanowiskach arcybiskupa metropolity Gniezna i Warszawy.
W trudnych latach 1980-1981, okresie wielkich przemian i zagrożenia suwerenności Polski, odegrał rolę mediatora pomiędzy władzami państwowymi i „Solidarnością".
Kard. Wyszyński zmarł w Warszawie 28 maja 1981r. Przyczyną śmierci „był rozsiany proces nowotworowy jamy brzusznej o wybitnej złośliwości i szybkim postępie". Uroczysty pogrzeb „Prymasa Tysiąclecia", jak go powszechnie nazywano, odbył się w stolicy w dniu 31 maja. Koncelebrze, licznie przybyłych z całego świata biskupów i kardynałów, przewodniczył Sekretarz Sianu Stolicy Apostolskiej kard. Agostino Casaroli. W czasie mszy odczytano wzuszające posłanie papieża Jana Pawia II, przebywającego wówczas w szpitalu po zamachu na Placu Św. Piotra. Ciało kard. Stefana Wyszyńskiego złożono w archikatedrze Sw. Jana w Warszawie. W r. 1989 rozpoczął się jego proces beatyfikacyjny. W 1994 r. został pośmiertnie odznaczony Orderem Orla Białego.
Kard. Wyszyński był wybitnym mężem stanu i wielkim patriotą; czuł się odpowiedzialny za losy narodu. Obowiązki Prymasa pełni! w niezwykle ciężkim okresie prześladowania Kościoła i prób podporządkowania go państwu oraz programowej ateizacji i sowiety-zacji narodu polskiego. Był niezmordowanym kaznodzieją. Pozostawił liczne przemówienia i homilie, w których poruszał m. in. aktualne problemy Kościoła i narodu. Prowadził dziennik, zawierający ciekawe wiadomości historyczne, refleksje osobiste o ludziach i wydarzeniach oraz opisy własnych przeżyć. Zapiski te stanowią ważne źródło poznania jego osobowości i duchowości. Cieszył się powszechnym szacunkiem. Był symbolem jedności wszystkich Polaków. Nazywano go „Ojcem Narodu".
W: J. W. Woś, Bieg życia kardynała Stefana Wyszyńskiego, w: Ojciec Narodu, Kard. Stefan Wyszyński, Prymas Polski, Michalineum 2003.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz